Cum să îmi ajut copilul cu ADHD?
Adesea,
atunci când părinţii apelează la ajutorul de specialitate solicită soluţii
rapide care să le rezolve dificultăţile actuale pe care le întâmpină în
legătură cu copiii lor. Nimic greşit. Însă, pe termen lung această strategie nu
este deloc eficientă. Asemenea spălatului pe dinţi, este nevoie să fim constanţi
în administrarea tehnicilor cognitiv-comportamentale dacă dorim să obţinem
rezultate îndelungate.
Înainte să
discutăm despre aspectele practice, este important să obţinem câteva răspunsuri
cu privire la comportamentele pe care le considerăm problematice, care este
funcţia lor şi care este scopul nostru. Aceste informaţii ne ajută să
planificăm intervenţia şi să producem modificări la nivelul comportamentului.
Care sunt
comportamentele problematice ale copilului cu ADHD?
Printre comportamentele frecvent menţionate de către părinţi
se enumeră: nefinalizarea sarcinilor, nerespectarea regulilor, erori în
realizarea sarcinilor (teme), nerespectarea instrucţiunilor, evitarea
sarcinilor ce implică efort mental susţinut, distragerea atenţiei de către
stimuli irelevanţi, “foiala” pe scaun, comentarii nepotrivite, răspunsuri date
înainte de finalizarea întrebărilor, “părăsirea” locului său, “sărirea” peste
rând, întreruperea celorlalţi (verbal sau comportamental), distrugerea
jucăriilor, urlete etc.
Care sunt
funcţiile comportamentelor specifice ADHD?
Una dintre
funcţiile de bază ale comportamentelor problematice presupune evitarea
sarcinilor care implică efort. Spre exemplu, îşi aduc aminte că începe
emisiunea preferată la TV, părăsind activitatea propusă de către părinte (să
adune hainele, să cureţe locul unde a mâncat, să îşi facă temele etc.), se cer
frecvent la baie, vorbesc despre lucruri importante pentru ei, se deplasează
spre stimuli irelevanţi (ex. ceas, cutie, o pată pe perete) etc. Alte funcţii
vizează atragerea atenţiei adulţilor şi/ sau colegilor (ex. este
gălăgios într-o activitate, răstoarnă obiecte), respectiv obţinerea
unor recompense de tipul activităţilor plăcute sau obiectelor preferate
(ex. tableta). Aici se încadrează şi urletele persistente, insistenţele,
repetarea fără întrerupere a ceea ce îşi doresc până când adultul cedează.
Care sunt
obiectivele pe care dorim să le atingem?
Scopurile setate
sunt relaţionate cu dificultăţile comportamentale anterior menţionate, iar aici
amintim: creşterea duratei menţinerii atenţiei în sarcină, finalizarea
sarcinilor individuale, scăderea frecvenţei comportamentelor “în afara
sarcinii”, creşterea nivelului de complianţă la reguli, creşterea
performanţelor şcolare şi creşterea frecvenţei comportamentelor sociale
dezirabile.
Ce trebuie să
facem?
1. Identificăm un
repertoriu larg de întăriri
De ce? Pentru a spori motivaţia copilului. Întărirea pozitivă creşte
frecvenţa de realizare a unui comportament specific şi în consecinţă creşte
predictibilitatea comportamentului. Iar pentru a obţine schimbări este indicat
să folosim un repertoriu cât mai larg şi alternativ de recompense:
activităţi plăcute, obiecte preferate, alimente preferate,
încurajări (ex. Te descurci atât de bine, făcându-ţi tema în linişte. Chiar mă
bucură mult acest lucru.), zâmbete, sisteme de puncte (ex. ataşarea unei feţe
zâmbitoare pe frigider atunci când are un comportament adecvat).
Iar
acum, dumneavoastră- dragi părinţi, aţi mai merge la muncă ştiind că nu o să
primiţi salariul? Vacanţele
anuale, o ieşire de seară cu prietenii, o haină nouă sunt recompensele noastre
în urma efortului depus de-a lungul timpului.
2. Consecinţele: valenţă pozitivă pentru copil, imediate, specifice
şi consecvente.
Mai ales în etapa de formare a comportamentului, consecinţele
trebuie să fie imediate- nu peste câteva ore şi nu mâine; creierul lor trebuie
să simtă legătura dintre comportament şi consecinţă. Lăudăm comportamentul (Bravo!
Îmi place că stai cuminte pe scaun.), deci suntem specifici. Consecinţele
trebuie să fie consecvente, să apară în contexte diferite, între părinţi,
familia extinsă şi profesori.
3. Retragem copilului anumite întăriri de care a
beneficiat, ca urmare a efectuării unui comportament indezirabil. Concret, pentru
că nu doreşte să îşi strângă jucăriile împrăştiate din cameră, îi va fi
restricţionat accesul la desene animate.
4. Definirea
comportamentului
Copilul trebuie să ştie ce nu e permis să facă şi pentru ce
anume ar putea fi penalizat (să i se sustragă o întărire de care a beneficiat).
Apoi, obligatoriu, îi oferim alternative – cum anume poate să îşi
manifeste în mod rezonabil dezacordul. Îi precizăm “ce câştigă” dacă acţionează
în modul stabilit. Astfel, copilul învaţă ca doar de el depinde să primească
ceea ce îşi doreşte şi că există o singură cale de a obţine lucrurile dorite –
cea dezirabilă.
5. Atitudine calmă, dar
fermă – Reguli clare, scurte şi puţine
Repetăm legătura pe care se bazează întărirea: dacă faci X,
beneficiezi de Y; dacă faci X eviţi Z. Exprimarea lor verbală facilitează
învăţarea.
6. Sarcini mai simple şi pe perioade
mai scurte de timp.
Copiii cu ADHD se descurcă mai bine dacă se lucrează cu ei în
acest mod, creste nivelul autoeficacităţii.
7. Le reamintim
frecvent ce anume aşteptăm de la ei şi ce obţin prin realizarea
comportamentelor aşteptate.
Dragi părinţi, dacă începeţi ceva, mergeţi până la capăt. Copilul trebuie să
înţeleagă că nu există nici un fel de câştig ca urmare a efectuării
comportamentelor negative.
Pop Monica
Psiholog clinician şi psihoterapeut

Comentarii
Trimiteți un comentariu